Sentient Creatures 3.0: Joe Davis

In oktober 2008 begon de 3de serie Sentient Creatures-lezingen, georganiseerd door kunstenaar Graham Smith, over kunst, wetenschap en technologie. Op 29 oktober staan Joe Davis en Robert Zwijnenberg centraal: beiden bewegen zich in de voorhoede van wat inmiddels Bio-Art is gaan heten, een nieuw genre dat kunst met gen-technologie combineert.

Joe Davis stuurde data van de vaginale contracties van ballerina’s de ruimte in, ving ééncelligen met een (nano-) vishengel, maakte een licht-teremin en dat is nog maar een kleine greep uit zijn projecten. Davis is permanent artist in residence bij het MIT in Boston en kan misschien het beste omschreven worden als de kapitein Jack Sparrow van de kunstwereld. Rondstappend op zijn zelfgemaakte beenprothese (Davis verloor zijn been bij een alligator-aanvaal tijdens een vispartij) die ook fungeert als flesopener en geholpen door zijn zeer levendige fantasie is Davis doorlopend bezig met een reeks krankzinnige projecten die allemaal gemeen hebben dat ze high-tech met kunst combineren op een onverwachte, uitdagende manier. Davis was een van de eersten die kunst met genetica combineerde en werkte intensief met de E-coli bacterie, verantwoordelijk voor de spijsvertering. Joe Davis laat zijn laatste werk zien en gaat in op zijn huidige rol als peetvader van de Bio-Art.

Ook aanwezig was prof.dr. Robert Zwijnenberg, die Davis 2 jaar geleden uitnodigde voor de eerste conferentie van het Centre for Arts and Genomics. Zwijnenberg gaat in op de vraag of kunstenaars die doordringen tot of meewerken aan de praktijk van de exacte wetenschap (en de kunst die ze produceren) een bijdrage kunnen leveren aan wetenschappen als sociologie, filosofie of antropologie.

Kan deze nieuwe kunstvorm de ‘zachte’ wetenschap een originele en onverwachte directe toegang tot de ‘harde’ wetenschap bieden en de menswetenschappen de kans geven vanuit hun eigen perspectief over deze onderwerpen mee te debatteren? Wat kunnen de menswetenschappen leren van de samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en wetenschappers? Wat verwachten de menswetenschappen van deze samenwerkingsverbanden en waarom zijn ze juist nu noodzakelijk? Deze vragen en meer komen aan bod tijdens de lezing van Zwijnenberg.

Joe Davis is permanent artist in residence aan het Massachusetts Institute of Technology and is recent gevraagd een monument te ontwerpen voor de slachtoffers van orkaan Katrina in Mississipi.

Robert Zwijnenberg is professor 'history and theory of contemporary art in relation to the sciences and technology' aan de Universiteit van Leiden en de Universiteit van Maastricht. Zwijnenberg is directeur van het The Arts and Genomics Centre (www.artsgenomics.org).